8 כנסיות בתל אביב יפו שחייבים להכיר

העיר תל אביב, שנוסדה בשנת 1909 תחת השם "אחוזת הבית" ונמצאת לחופו של הים התיכון, היא העיר השנייה בגודלה בישראל ומוגדרת כעיר בעלת השפעה כלכלית, חברתית, תרבותית ופוליטית על הזירה המקומית והבינלאומית.

בשנת 1949 אוחדה העיר תל אביב עם עיר הנמל העתיקה יפו, השוכנת לצידה. ביפו תוכלו למצוא כנסיות יפות ומרשימות, מתוכן כמה השייכות לפטרוס, מי שהיה ידידו של ישו ואחד משנים עשר השליחים שלו ונחשב לאפיפיור הראשון בנצרות. מרבית הכנסיות נמצאות בעיר העתיקה של יפו, מה שמאפשר לבקר בהן באופן מרוכז.

כנסיות ביפו העתיקה

כנסיית פטרוס הקדוש היא מהכנסיות הבולטות והמתויירות ביותר ביפו, בעיקר מגדל הפעמונים שלה, ההיסטוריה העשירה והמיקום שלה המאפשר תצפית מדהימה על תל אביב והמפרץ. הכנסייה ממוקמת בכיכר קדומים ומשמשת את נציגות האפיפיור משנת 1993. בניגוד ליתר הכנסיות, הכנסייה פונה לכיוון רומא, לשם נשלח פטרוס וציורי השמן המקשטים את קירות הכנסייה מתארים, בין היתר, את המלאך מיכאל שעל פי האמונה הגיע מכיוון רומא ונגלה לפטרוס בחזון הנצרות.

מאחורי כנסיית פטרוס הקדוש נמצאת כנסיית מאר מיכאל, כנסייה יוונית אורתודוקסית שממוקמת מעל נמל יפו. הביקור בה מתאפשר רק בסופי שבוע אבל שווה להיכנס ולו בשביל התצפית המרהיבה על נמל יפו.

בהמשך, ברחוב יפת,  ניתן למצוא כנסיות נוספות ביניהן כנסיית אנטוניוס הקדוש, כנסיה קתולית איטלקית שנבנתה בשנת 1932 ומוקדשת לאנטוניוס הקדוש מפאדובה שנחשב לפטרון הפרנסיסקנים. הכנסייה בנויה בסגנון ניאו-גותי עם מזבח גותי ומגדל בעל צריח מחודד עם שעון. על הכנסייה, הגן ובאר המים שבתוכו, משגיח אח קופטי, נוצרי מצרי, אחד.  גם כנסיית עמנואל, כנסיה לותרנית הממוקמת ברחוב בר הופמן, בנויה בסגנון ניאו-גותי ובולטת בזכות גג הרעפים האדום והצריח המחודד שלה המשמש כמגדל פעמונים. הכנסייה האנגליקנית, כנסיה אנגלית הבנויה בצורה מגדל מרובע האופייני לבנייה הסקוטית, אמנם סגורה למבקרים, אבל ניתן לראות אותה מהרחוב ולהתרשם מהבניין.

על רחוב יפת נמצאת גם הכנסייה המרונית המשמשת את העדה המרונית, נוצרים דוברי ערבית, שמרכזה בלבנון. בסמוך אליה שוכנת כנסיית גברת הבשורה (סיידה אל בישארה), על שם מריה והבשורה על הולדת ישו, ומשמשת גם היא את הקהילה הנוצרית דוברת הערבית.

ברחוב לואי פסטר ניתן למצוא את כנסיית גיאורגיוס הקדוש, כנסיה יוונית אורתודוקסית שהוקמה במאה ה-19. הכנסייה מוקדשת לגיאורגיוס, חייל נוצרי שסירב להשתתף בדיכוי הנוצרים בארץ והוצא להורג ולכן נחשב כמי שהרג את הדרקון, המסמל את השטן ומתנגדי הנצרות. מחוץ למבנה ניתן לראות מספר תבליטים המתארים את הקדוש רכוב על סוס ומביס את הדרקון.

לצאת מתחומי יפו

מחוץ לתחומי יפו העתיקה, בשכונת אבו כביר שבדרום תל אביב, ניתן למצוא כנסיה נוספת על שם פטרוס הקדוש הנקראת גם הכנסייה הרוסית.  הכנסייה נבנתה בשנת 1894 על שטח של 32 דונם ויש בה תא תפילה על שם טביתא, תלמידה מיפו שפטרוס הקדוש הקים לתחיה לאחר שחלתה ומתה. הכנסייה צבועה כולה ורוד, כיפתה אדומה ובצידה המערבי יש מגדל פעמונים בעל חמש קומות וצריח מחודד.

 

העיר שאוחדה לה יחדיו

מעבר להיותה עיר שמאחדת בתוכה את שלושת הדתות – היהדות, הנצרות והאסלאם – תל אביב היא העיר שאף פעם לא ישנה. במהלך היום ניתן לראות אלפי אנשים, תיירים ומקומיים, שממלאים את חופי העיר והמסעדות שעל הטיילת המחברת בין תל אביב ליפו. בשעות הלילה יוצאים הצעירים לבלות בפאבים ובמסעדות הממוקמים בכל רחבי העיר וליהנות מכל הטוב שיש לעיר להציע.

הזמינו עכשיו